Hantering av personuppgifter

Du som ledare i föreningen behandlar ofta en hel del personuppgifter utan att tänka på det. Utöver vår integritetspolicy (https://ifkviksjo.myclub.se/menu/pages/19068) har vi även listat några saker att tänka på som ledare i föreningen.


  • När du mottagit och läst e-post som innehåller personuppgifter, ska en bedömning göras om uppgifterna ska bevaras eller inte. Radera mejlet när personuppgifterna inte längre behövs i din e-post.
  • Skicka inte känsliga personuppgifter i oskyddad e-post.
  • Använd MyClub vid utskick, även om det endast gäller några få av era deltagare.
  • Sprid inte uppgifter i onödan. Skicka endast personuppgifter till de som behöver dessa.
  • Innan ni lägger upp bilder på t.ex. hemsidan, Facebook eller andra sociala medier, är det viktigt att ni frågar barnen och deras vårdnadshavare om det är okej.
  • Undvik att namnge individer vid inlägg på er hemsida, skulle ni ändå vilja peka ut någon i positiv anda, fråga personen och dess eventuella vårdnadshavare om det är okej.
  • Excellistor som tas ut via MyClub som innehåller personuppgifter får inte spridas mer än det behövs för att uppfylla ändamålet. Kontaktlistor kan undvikas att tas ut genom att låta föräldrarna och barnen använda medlemsinloggningar i MyClub. Utnyttjar de denna tjänst kan de själva hitta kontaktuppgifter till varandra och deras vårdnadshavare.
  • Hänvisa till kansliet och vår integritetspolicy vid frågor om vår personuppgiftshantering.


För fler riktlinjer kring användandet av sociala medier hänvisar vi till vår policy om sociala medier (https://ifkviksjo.myclub.se/menu/pages/14557). Har du några frågor eller funderingar går det bra att höra av sig till kansliet, e-post: kansli@ifkviksjo.se , telefon: 08-580 196 70.

Nyheter via RSS
Levererat av MyClub